ortopedi

Ortopedi bölümü öncelikle kas-iskelet sistemi ile ilgili hastalık ve yaralanmaların tanı, tedavi ve önlenmesiyle ilgilenmektedir. Bu sistem kemikleri, eklemleri, bağları, tendonları, kasları ve sinirleri içerir.

Kırıklar ve Çıkıklar: Ortopedi cerrahları kırık kemikleri (kırıkları) ve çıkık eklemleri tedavi eder. Temel olarak insan vücüdunda baş bölgesi ve kaburga bölgesi kemikleri haricindeki tüm kemik ve eklemlerin kırık & çıkıkları ile ilgilenmektedir.

Artrit: Osteoartrit ve romatoid artrit gibi çeşitli artrit türleri ortopedi uzmanları tarafından tedavi edilir. Halk arasında bilinen ismi ile diz&kalça&omuz gibi eklemlerde sıvı azalması ve kireçlenmesi gibi tablolar da yine ortopedi hekimlerinin profesyonel ilgi alanıdır.

Spor Yaralanmaları: Sporcular sıklıkla kemik ve eklem yaralanmalarına maruz kalırlar ve ortopedi doktorları burkulma, gerginlik ve bağ yırtıkları gibi sporla ilgili durumların tedavisinde uzmandır. Yine eklemler çevresindeki bağların kopmalarına bağlı tabloların cerrahileri de ortopedi hekimlerince yapılmaktadır.

Sırt ve Boyun Ağrısı: Ortopedi uzmanları sırt ağrısı, fıtıklaşmış diskler ve dejeneratif disk hastalığı gibi omurga bozukluklarını ele alır. Bu bölüm ülkemizde beyin cerrahları ile ortak ilgi alanı olarak görülmektedir. Tanı ve tedavisi her iki branş hekimlerince yapılmaktadır.

Eklem Koşulları: Bursit ve tendinit gibi eklemler çevresindeki yumuşak dokuları etkileyen durumlar ortopedinin kapsamına girer.

Ortopedik Travma: Bölüm, kazalar veya düşmelerden kaynaklananlar da dahil olmak üzere travmatik yaralanmalarla ilgilenmektedir.

Konjenital Durumlar: Ortopedi cerrahları kas-iskelet sistemini etkileyen konjenital (doğumda mevcut) koşulları tedavi edebilir. Doğumsal kalça çıkıkları, doğuştan gelen ayak deformiteleri veya el deformiteleri de yine ortoped hekimlerince tanısı konulup tedavisi yapılmaktadır.

Osteoporoz: Ortopedi, osteoporoz da dahil olmak üzere kemik yoğunluğunu etkileyen durumların tedavisinde yer alır. Burda hastanın ek sağlık durumu da göz önüne alınarak endokrionoloji ve fizik tedavi uzmanlarınca tedavi şekli planlanmaktadır.

Uzuv Deformiteleri: Uzuvlarda şekil bozukluklarına veya anormalliklere neden olan durumlar ortopedi uzmanları tarafından ele alınabilir. Kemik ya da eklem çevresindeki deformitelerin sebebi ne olursa olsun(geçirilmiş kırıklar, geçirilmiş eklem ya da kemik enfeksiyonları, doğuştan gelen anormallikler) ortopedi hekimlerince değerlendirilip uygun şekilde tedavi edilmelidir.

Eklem Değiştirme: Ortopedi cerrahları, ciddi hasar görmüş eklemlerde ağrıyı hafifletmek ve işlevi iyileştirmek için kalça ve diz protezi gibi eklem değiştirme ameliyatları gerçekleştirir.

Kas ve Tendon Yaralanmaları: Kas yırtıkları, tendon yaralanmaları gibi durumlar ortopedik bakımın kapsamına girer.

Sinir Sıkışma Bozuklukları: Ortopedi uzmanları, sinirlerin kas-iskelet yapıları içinde sıkıştığı karpal tünel sendromu gibi durumları tedavi edebilir.

Bunlar sadece birkaç örnektir ve ortopedi alanı oldukça geniştir ve çok çeşitli kas-iskelet sistemi koşullarını kapsar. Ortopedi cerrahlarının hastalara kapsamlı bakım sağlamak için sıklıkla fizyoterapistler, romatologlar ve nörologlar da dahil olmak üzere diğer sağlık uzmanlarıyla işbirliği içinde çalıştıklarını unutmamak önemlidir.