diz ağrısı

Diz önü ağrısı veya dizin ön kısmındaki ağrı çeşitli faktörlerden kaynaklanabilir. Tablo kişiden kişiye değişebilir ancak bazı yaygın nedenler şunlardır:

Koşucu Dizi: Tıbbi terminolojide patellar tendinit olarak da bilinen bu durum, diz kapağını kaval kemiğine bağlayan patellar tendonun iltihaplanmasını içerir. Sporcularda, özellikle de koşucularda sıklıkla görülür. Bu durum basit antienflamatuar ilaçlarla ve buz kompresle tedavi edilebilmektedir.

Patellar İnstabilite: Bu, patellanın femur oluğunda düzgün şekilde ilerlememesi durumunda ortaya çıkar. Patellanın kısmen veya tamamen yerinden çıkmasına neden olarak ağrı ve dengesizliğe neden olabilir. Bu tablolar diz kapağının veya dizin dışa dönük olması, diz kapağının oluğunun sığ olması, travmatik nedenlerle diz kapağını uyluk kemiğine bağlayan bağlardaki zedelenmeler gibi tablolarla ortaya çıkabilmektedir. Direk grafilerle, Mr görüntülemeyle ve bazen de bilgisayarlı tomografi çekimleriyle tablonun olduğu alan tespit edilip buna yönelik tedavi sürecine geçilir.

Patellar kondromalazi: Patellanın(diz kapağı) alt kısmındaki kıkırdakların yumuşaması ve dejenerasyonudur. Özellikle dizin bükülmesini içeren aktiviteler sırasında ağrı ve rahatsızlığa neden olabilir. Belki de en sık diz önü ağrısı olarak kabul edilebilir. Bu tabloyu düzeltmek için uygun ayakkabı kullanımı, diz çevresi kasları güçlendirme egzersizleri, ağrının çok olduğu dönemde bir takım dizlik kullanılması, buz tatbiki ve antienflamatuar ilaç kullanımı gerekmektedir.

İliotibial Bant Sendromu (ITBS): İliotibial bant uyluğun dış kısmı boyunca uzanan kalın bir doku bandıdır. IT bandının aşırı kullanımı veya sıkılığı dizin dış tarafında ağrıya neden olabilir. Bu tabloda öncelikle yine bir takım fizik tedavi modifikasyonları ile tablo düzeltilebilmekte başarılı olunamadığı hallerde ise cerrahi tedavilere yönelinmektedir.

Menisküs Yırtıkları: Dizdeki kıkırdak olan menisküsteki yırtıklar, özellikle bükülme veya dönmeyi içeren aktivitelerde ağrıya neden olabilir. Her ne kadar ön planda mekanik takılma, diz hareketlerinde kısıtlanma ve diz iç arka tarafında ağrıya sebebiyet verse de menisküs yırtıkları da diz önü ağrıları nedenlerindendir.

Bursit: Diz eklemini yastıklayan ve yağlayan küçük sıvı keseleri olan bursa iltihabı diz önü ağrısına yol açabilir. Bu tablolar dizin ön kısmında yumurta benzeri şişliklere de sebebiyet vermektedir. Bursitin derecesine göre sıvının bir iğne ile boşaltılması ve eş zamanlı olarak ilaç uygulamaları da yapılabilmektedir.

Aşırı Kullanım veya Aşırı Antrenman: Genellikle yüksek etkili veya tekrarlayan aktivitelerle uğraşan sporcularda görülen diz eklemindeki aşırı veya tekrarlayan gerginlik, ağrı ve iltihaplanmaya neden olabilir.

Kas Dengesizlikleri: Diz çevresindeki belirli kaslardaki, özellikle de kuadriseps ve diz arkası kaslarındaki zayıflık veya gerginlik, diz ön ağrısına katkıda bulunabilir.

Artrit: Osteoartrit veya romatoid artrit gibi çeşitli artrit türleri diz ağrısına neden olabilir.

Diz önü ağrısının spesifik nedeninin doğru tanısının, bir ortopedi uzmanı tarafından sıklıkla röntgen veya MRI gibi görüntüleme çalışmalarını içeren kapsamlı bir muayene gerektirdiğini unutmamak önemlidir. Tedavi yaklaşımları dinlenme, fizik tedavi, egzersizler, antiinflamatuar ilaçlar ve bazı durumlarda cerrahi müdahaleyi içerebilir.