kalça protezi ameliyatı sonrası

Kalça protezi ameliyatı sonrasında ameliyat sonrası erken dönem, uygun iyileşmenin sağlanması ve olabilecek sorunların en aza indirilmesi açısından çok önemlidir. Ameliyat sonrası erken döneme ilişkin bazı önemli noktalar şunlardır:

Hasta henüz ameliyathanede iken..

Total kalça protezi ameliyatı sonrası hastalar ameliyat bittikten sonra derlenme odasına alınmaktadır. Burda hastaların hayati değerleri (oksijen değeri, tansiyon ve nabız değerleri gibi) yakın takip edilir. Ameliyat salonları soğuk olduğundan hastalar bu bölümde ısıtılmaktadır. Ameliyat sonrası hastanın ağrı kontrolü sağlanmaya burda başlanılır. Hastanın ağrılarını dindirmekte kolaylık sağlayan ağrı pompalarını kalça protezi ameliyatları sonrası sıkılıkla kullanmaktayız ve bu ağrı pompaları bu alanda uygulanmaktadır. Ağrı pompaları hastanın yapılan anestezi çeşidine bağlı olarak belden yerleştirilen kateter dediğimiz kablolarla ya da damar yolundan uygulanabilmektedir. Total kalça protezi ameliyatı sonrasında kalçanın uygun pozisyonda durmasını sağlayacak olan bacak arası yastıklar yine bu bölümde uygulanmaktadır. Takipleri yapılan ve durumu stabil seyreden hastalar anestezi ekibinin kararı ile servise alınmaktadır.

Servise alındıktan sonra..

Servise alınma sonrasında hastalar kata geldiklerinde belden uyuşturma işlemi yapılmışsa uyuşukluk geçtikten sonra, genel anestezi altında yapılmışsa hemen ayak bilek hareketleri başlanılmaktadır. Ayak bilek ve diz hareketlerinin başlanılması bacaklarda pıhtı oluşmasını engellemek noktasında yardımcı olmaktadır. Erken mobilizasyon ve fizik tedavi iyileşme sürecinde önemli rol oynar. Hastaların yürüteç veya koltuk değneği gibi yardımcı cihazların yardımıyla mümkün olan en kısa sürede hareket etmeye başlaması planlanılır. Bu genellikle ameliyatın olduğu gün veya bir sonrasındaki günün sabahına mümkün olmaktadır. Hastaların ağrı ve yürüme kapasitesine bağlı olarak olabildiğince yürüme teşvik edilir. Ameliyat sonrasında tembelleşen ve ameliyat sonrası süreçte ağrıya bağlı olarak zayıflayan solunum kaslarını da hareketlendirmek için solunum egzersizleri de hemen başlanmaktadır. Triflo solunum egzersiz cihazı ile hastaların solunum kapasitesi artırılmaktadır.

Kalça protezi ameliyatı sonrasında hastalara dren yerleştirilmektedir. Drenin amacı yapılan ameliyat alanında kan birikmesini önlemektedir. Ameliyat sonrası ortalama 2 gün süre ile dren ameliyat sahasında kalır ve belirli aralıklarla dolan dren boşaltılıp takibi yapılır. Hastalara ameliyat esnasında ve sonrasında idrar çıkışını takip etmek için sonda uygulaması yapılmaktadır. Hastanın yürüme kapasitesi arttıkça sonda yine ortalama 2 gün içerisinde çıkartılmaktadır.

Kan pıhtılaşması (derin ven trombozu), enfeksiyon, kalça ekleminin çıkması gibi sorunları önlemek için önlemler alınır. Bu, varis çoraplarının, kan incelticilerin, antibiyotiklerin kullanımını ve kalça çıkığına yol açabilecek belirli hareketlerden kaçınmaya yönelik önlemleri içerebilir. Hastalara ameliyat sonrası ilk gün kan sulandırıcı iğne ya da tablet tedavileri başlanmaktadır.

Enfeksiyonu önlemek için uygun yara bakımı şarttır. Cerrahi insizyon bölgesi kızarıklık, şişme veya drenaj gibi enfeksiyon belirtileri açısından izlenir. Pansumanlar düzenli olarak değiştirilebilir ve cerrahi ekip yara bakımının evde nasıl bakımının yapılacağı konusunda talimatlar verir. Yeterli beslenme ve hidrasyon iyileşme ve iyileşme için önemlidir. Hastaların doku onarımını desteklemek ve sorunları önlemek için dengeli bir diyet sürdürmeleri ve sıvı almaları teşvik edilir.

Ameliyat sonrası 12. saatte ve yatışı süresince sabahları hastaların kan değerleri takip edilmektedir. Günümüzde ameliyat öncesinde uyguladığımız ilaçlar ve anestezi ekibinin de başarısı ile kan kayıpları asgari düzeyde tutulmaktadır. Ancak yine de kalça protezi ameliyatı sonrası hastalara kan ürünü kullanımı gerekliliği olabilmektedir.

Hasta serviste yatışı süresince özellikle ameliyat sonrası ev bakımları hakkında bilgilendirilir. Oturuş kalkış biçimleri, ilaçların kullanımı, yara bakım süreçleri, yapılması ve yapılmaması gereken hareketler gibi bilgiler hasta ve yakınlarına sözlü ve yazılı olarak verilir. Ortalama 3-4 günlük bir takibin sonrasında ise hastalar önerilerle taburcu edilmektedir.